http://ayurvedbrahm.blogspot.in/ Ayurvedbrahm : The Science of living beings.: 10/07/16

Friday, 7 October 2016

What is Pathya and Apathya ?



Pathya and Apathya
          Suitable, fit, proper, wholesome, salutary are some literal meanings of the sanskrit word pathya.  In short, The one which is good for maintaining health or for reducing particular diseased condition is termed as pathya. The exact opposite to it is ‘apathya’. Thus, apathya is the one which disturbs health and which further increases the particular disease or illness. So one food atom which is pathya to any one or which is pathya in particular diseased condition, may not be pathya to other also. Although this is classically true, there are some food atoms which are good for all. And on the contrary there are some food atoms which are mostly bad for all and can be named as apathy for all. So let us discuss in more detail from tomorrow what is pathya and what is apathy for all.


 
पथ्य एवं अपथ्य
      उपयुक्त, उचित, योग्य, हितकर, लाभदायक, कल्याणप्रद ऐसे ही कुछ अर्थ वाल यह संस्कृत शब्द है जिसेपथ्यकहते हैं। संक्षेप में कहे तो जो आरोग्य। को बनाए रखने मे समर्थ हो एवं जो किसी विशिष्ट रोग को कम करने मे भी लाभदायक हो, उसे पथ्य कहते है। इससे ठीक उल्टा अपथ्य कहा जाता है, जो कि आरोग्य की हानि करे एवं किसी विशिष्ट रोग को और बढाएँ। अतः एक आहार पदार्थ जो किसी एक व्यक्ति को या किसी एक रोग मे पथ्य है, हो सकता है कि वह दुसरे को या किसी दूसरे रोग में अपथ्य हो। यद्यपि शास्त्रीय दृष्टि से ऐसा होता है, फिर भी ऐसे कतिपय पदार्थ है जो सबको पथ्यकर कहे जा सकते हैं एवं कतिपय अन्य सब के लिए अपथ्य कहे जा सकते हैं। तो चले, पथ्य क्या है एवं अपथ्य क्या हैं इसकी विस्तारसे चर्चा करें। क्रमशः
 

पथ्यम् अपथ्यं च।
                पथ्यं नाम योग्यं, हितकृत्, लाभप्रदम्, उपयुक्तम्। संक्षेपतः पथ्यं नाम तद् यद् आरोग्याय हितं रोगक्षयकरं च। अतो विपरीतं अपथ्यम्। आरोग्याय अहितं रोगवर्धकं यद् तद् अपथ्यम्। कश्चन आहारविशेषः यः एकस्मै एकस्मिन् वा रोगे पथ्यः एव अन्यस्मै अन्यस्मिन् रोगे वा अपथ्यः भवितुम् अर्हति। शास्त्रदृशा यद्यपि एवं सत्यं तथापि, सन्ति एतादृशाः केचन पदार्थविशेषाः ये सर्वेषां कृते एव पथ्याः, अपरे केचन तथाविधाः सन्ति ये सर्वेषां कृते एव अपथ्याः। तर्हि प्रचलतु, पथ्यापथ्यमनुसृत्य काचन चर्चा अत्रतः आरभामहे। श्वः अग्रिमा चर्चा अत्रैव पश्यतु।